KCPbantu | Kuantan City Portal - Laman Bantuan Sosial Setempat Untuk Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik di Malaysia yang memerlukan bantuan. Bantuan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang ada di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Home Top Ad

1) Semak Nombor Akaun Bank / Telefon  Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Polis Diraja Malaysia . Laman web - http://ccid.rmp.gov.my/sema...

Info: Semak & Lapor Penipuan Online di sini


1) Semak Nombor Akaun Bank / Telefon  Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Polis Diraja Malaysia.

Laman web - http://ccid.rmp.gov.my/semakmule



2) eAduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK)

Sistem eAduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika. Sistem eAduan ini dibangunkan dan dilaksanakan dengan satu objektif: untuk menyediakan satu medium menerima aduan melalui internet daripada orang ramai.

Laman web - https://eaduan.kpdnkk.gov.my    Email : [email protected]



3) Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM)

Pengguna boleh membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya tentang sebarang isu berkaitan dengan sektor komunikasi dan multimedia merangkumi telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan internet, perkhidmatan pos, kurier dan pensijilan digital.

Whatsapp : 016-220 6262    Email : [email protected]



4) Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)

Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) adalah satu badan bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Pelindungan Pengguna 1999 yang mula berkuatkuasa pada 15 November 1999. Bahagian XII Akta mengandungi 38 Seksyen yang menyentuh tentang pelbagai aspek Tribunal seperti keanggotaan Tribunal, bidangkuasa Tribunal, prosiding Tribunal, award Tribunal dan lain-lain perkara berkaitan. Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyedikan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang gantirugi dan pampasan terhadap peniaga secara online.

Laman web : http://ttpm.kpdnkk.gov.my    Tel : 03-8882 5822



5) Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)

Pusat aduan setempat bagi memberikan khidmat nasihat, membantu menyalurkan aduan kepada pihak yang bersesuaian seperti agensi kerajaan, pengeluar, pengedar atau penjual dan menjalankan perundingan antara pihak pengadu dengan pihak dituntut.

Laman web: http://www.nccc.org.my     Tel: 03-7803 6000



6) Sistem Pengurusan Aduan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)

Satu platform untuk orang ramai membuat aduan online berhubung kes rasuah. Ianya dibangunkan khusus untuk diguna pakai oleh SPRM bagi menapis dan mengelaskan setiap aduan mengikut kumpulan status sebelum dihantar ke sistem CRIS bagi tujuan penyiasatan, risikan atau pendakwaan.

Laman web: http://portaladuan.sprm.gov.my




~ Sila komen di ruangan komen di bawah berkenaan penipuan online yang anda alami.

0 comments:

Advertisement